Czym jest downsizing?

Branża motoryzacyjna zmienia się w bardzo dynamicznym tempie. Producenci prześcigają się w stosowaniu innowacyjnych technologii zwiększających komfort kierowcy i pasażerów oraz bezpieczeństwo na drodze. Stosuje się również wiele nowych rozwiązań mechanicznych, które w pozytywny sposób wpływają na środowisko oraz poziom spalania. Związany jest z tym modny w ostatnich latach termin “downsizingu”, który u tradycjonalistów budzi nieprzyjemne skojarzenia. Nic nie zapowiada się jednak, aby ten trend uległ zatrzymaniu. Warto jednak wspomnieć, że pomimo wad, downsizing ma również swoje zalety, co opiszemy w dzisiejszym artykule.

Co to jest downsizing?

Wbrew pozorom downsizing to nie do końca instalowanie małych silników w pojazdach o dużych gabarytach. Można bowiem “downsizingować” silniki nawet czterolitrowe. Idea tego procesu polega przede wszystkim na zmniejszeniu silnika, który będzie posiadał podobne parametry związane z mocą i momentem obrotowym, przy zachowaniu sprawności i jednoczesnym zmniejszeniu spalania paliwa oraz emisji szkodliwych substancji. Downsizing to termin, który powstał dość niedawno, a przecież już w latach 90. produkowano silniki 1.5 litrowe o mocy powyżej 150 koni mechanicznych (Honda Civic). Nie chodzi zatem wyłącznie o zmniejszenie pojemności silnika, a wspomniane wcześniej założenie.

części do Dacia Duster


Downsizing opiera się na zastosowaniu różnych rozwiązań pozwalających na uzyskanie podobnych parametrów silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania. Stosuje się w tym celu m.in. turbosprężarki zwiększające moment obrotowy lub kompresory. Wykorzystywane są również zmienne kąty i wzniosy rozrządu oraz bezpośrednie wtryski paliwa.

Korzyści z downsizingu

Wspomnieliśmy już wcześniej, że za sprawą downsizingu można zmniejszyć spalanie silnika. Wartości te sięgają nawet 30%. Ponadto silniki produkowane w duchu tego trendu cechują się lepszą dynamiką prowadzenia przy niższych obrotach. Gdy samochód eksploatowany jest w warunkach miejskich, ma to szczególne znaczenie. Wbrew pozorom np. części do Dacia Duster z silnikiem 1.6 HDI nie są również drogie, pomimo zastosowania downsizingu.

Przeciwnicy tego rozwiązania mówią o niskiej trwałości jednostek napędowych, co wynika z jazdy na niskich obrotach. Producenci stosują bardzo często technologie, które niwelują negatywne skutki takiego stylu jazdy. Mowa tutaj m.in. o kołach dwumasowych oraz tłumikach drgań na kołach pasowych. Stosuje się również olejowe zawieszenia silników oraz przekładnie automatyczne z większą ilością biegów.