Koncern PSA Group jest obecnie drugim co do wielkości producentem samochodów osobowych, dostawczych, a także jednośladów. Wielkością produkcji w Europie ustępuje jedynie Volkswagenowi. Po ogłoszonym w październiku 2019 roku aliansie z Fiat Chrysler Automobiles stanie się czwartą co do wielkości siłą motoryzacyjną na świecie.
Peugeot i Citroen łączą siły
PSA to skrót od Peugeot Société Anonyme. Jak nie trudno się domyśleć, koncern ma francuskie korzenie. Jego historia rozpoczyna się 1976 roku. Właśnie wtedy, świetnie radzący sobie na rynku motoryzacyjnym Peugeot, przejął podupadającego Citroena. Do słabej kondycji finansowej Citroena przyczynił się kryzys ekonomiczny, który w połączeniu z dużymi inwestycjami w nowe modele samochodów, sprawił, że producent stanął na skraju bankructwa. Ówczesny właściciel Citroena – Michelin – w porozumieniu z Peugotem podjął decyzję o stworzeniu koncernu PSA Groupe. Choć oba przedsiębiorstwa pozostały niezależne, dzieliły się technologiami. Części do Citroena i Peugeota również razem opuszczały linie produkcyjne i były współdzielone.
Mało owocne przejęcie Chryslera
Dwa lata po powstaniu koncernu przyszedł czas na kolejne przejęcie. Tym razem chodziło o oddział Chryslera w Europie. Przejęto od niego trzy marki samochodów – były to historyczne już marki Simca, Rootes i Talbot. Nie zagościły one jednak w koncernie na długo, bo w 1980 roku sama PSA Groupe stanęła w obliczu kryzysu finansowego. A ten spowodował, że nowo przejęte marki zostały zlikwidowane.
General Motors – do dwóch razy sztuka
Pierwszy strategiczny sojusz pomiędzy General Motors a PSA Groupe miał miejsce w marcu 2012 roku. Jednak nie przyniósł on spodziewanych oszczędności związanych z wymianą platform, części i silników. General Motors wycofał się z niego niewiele ponad półtora roku później. Ale już w 2017 roku doszło do kolejnego porozumienia, które w historii koncernu stało się kluczowe. To dzięki niemu PSA Groupe awansował na drugiego co do wielkości europejskiego producenta samochodów.
Opel w PSA
Porozumienie z General Motors dotyczyło przejęcia marki samochodów Opel i zakupu całej dedykowanej mu infrastruktury produkcyjnej. Dla Amerykanów oznaczało to całkowite wycofanie się z rynku europejskiego. Warto wiedzieć, że poza Oplem PSA Groupe przejął wtedy również markę samochodów Vauxhall, która jest wciąż produkowanym, brytyjskim odpowiednikiem Opla.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz