Kiedy należy dokonać wymiany świecy zapłonowej?

Świeca zapłonowa pracuje w bardzo trudnych warunkach i tylko dzięki wytrzymałej budowie, jest w stanie sprostać wysokim wymaganiom eksploatacji. Zapewnia to prawidłową pracę pojazdu aż do momentu jej pełnego wyeksploatowania, co jest ujęte w normach żywotności podawanej przez producenta.


Jak można dostrzec zużycie świec zapłonowych?

 

Klasycznymi objawami, które wskazują użytkownikom fakt zużycia świec są przede wszystkim słabsze osiągi i duże zużycie paliwa. Można też dostrzec wyraźną zmianę kultury pracy silnika, ponieważ trudniej się go zapala i jego praca nie jest równomierna na skutek tzw. „wypadania zapłonów”. Jedną z metod wykrywania niepoprawnej pracy układu zapłonowego może być silne dymienie z rury wydechowej – spaliny są przeważnie ciemnego koloru, należy wówczas sprawdzić zabarwienie osadu na elektrodach. Osad na poprawnie działającej świecy jest koloru rdzawego.

Bardzo rzadko dochodzi do sytuacji, w których świece przestają działać całkowicie, a jeżeli już do tego dochodzi, jest to prawdopodobnie powiązane z awarią silnika. Problemy mogą być związane nie tylko ze zużyciem świec zapłonowych, dotyczą zarówno przewodów wysokiego napięcia, jak i cewki zapłonowej.

Kto powinien dokonać wymiany zużytych świec?


Gdy dostrzeżemy problemy, które przemawiają za nieprawidłową pracą silnika - należy dokonać przeglądu świec zapłonowych. Z taką usterką należy skierować się do specjalisty. Pomimo pozornie łatwej czynności, wymaga ona bowiem dużej dokładności oraz doświadczenia. W przypadku starszych modeli samochodów, nie wymagało to wykonywania skomplikowanych czynności. Aby sprawdzić czy dana świeca przestała działać należało odłączyć od niej przewód z wysokim napięciem i przysłuchiwać się jak pracuje silnik. Jeżeli po odjęciu świecy nic się nie zmieniło, mechanik otrzymuje wyraźny sygnał, iż jest ona do wymiany.

Natomiast wymiana w samochodach z nowoczesną jednostką napędową, może stwarzać dodatkowe problemy w postaci poważnych uszkodzeń elektroniki. Wymiany powinno się dokonywać w okresie wyznaczonym przez producenta. Dla świec standardowych jest to około 30 000 km, a dla platynowych i irydowych nawet do 120 000 km.

Z jakimi błędami można spotkać się podczas samodzielnej wymiany świec?


Wszelkich błędów uniknąć można zwracając się do mechanika. Przykładami błędów są: nieumiejętne wykręcanie świecy, które może zakończyć się oberwaniem izolatora ceramicznego, co utrudni jej późniejsze wykręcenie. Trzeba też uważać, aby za mocno nie dokręcić świecy, ponieważ może pęknąć jej stożek, co doprowadzi do obluzowania izolatora i nie zostanie właściwie odprowadzone ciepło. Z kolei zbyt słabe dokręcenie świecy spowoduje uszkodzenie głowicy.

Niekiedy bywa tak, że dokonując samodzielnie wymiany dużo osób chce zaoszczędzić pieniądze wymieniając tylko uszkodzoną świecę. Jest to z reguły zła decyzja, gdyż świece różnych producentów mogą charakteryzować się różnymi parametrami pracy, co negatywnie wpłynie na działanie silnika.

Artykuł powstał przy współpracy z https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/swiece-zaplonowe,100151.html.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz