Z uszkodzonym sprzęgłem nawet najlepszy kierowca daleko nie zajedzie. Ceny sprzęgieł nie należą do niskich. Użytkownicy wciąż stają przed dylematem czy zlecić regenerację sprzęgła i naprawę podzespołów, czy może lepiej zainwestować w nowy, kompletny układ sprzęgła.
Żywotność sprzęgła jest dość zróżnicowana i zależy od wielu czynników – konkretna marka, model samochodu, producent podzespołu. Istotną rolę odgrywają także umiejętności kierowcy, styl jazdy oraz sposób użytkowania samochodu – inna żywotność cechuje sprzęgła w samochodach wykorzystywanych do jazdy po mieście, a inna aut wykonujących długie trasy. Eksperci podpowiadają, ze we współczesnych modelach samochodów trwałość sprzęgła oscyluje w granicach od 40 do 100 tysięcy kilometrów przebiegu.
Do najczęstszych objawów zużycia sprzęgła w samochodzie można zaliczyć:
- brak reakcji samochodu podczas ruszania z miejsca,
- znikome przyspieszenie pomimo włączonego biegu i dodawania gazu,
- twardniejący pedał sprzęgła – zużycie się powierzchni styku,
- nieprzyjemny zapach w kabinie, który wskazuje na zużyte okładziny tarczy sprzęgła,
- szum dochodzący z okolic skrzyni biegów zwykle spowodowany uszkodzeniem łożyska,
- gdy ruszanie samochodem możliwe jest dopiero, gdy prawie puścimy pedał sprzęgła,
- uniemożliwienie włączenia biegu,
- nasilające się szarpanie samochodu podczas ruszania.
Nie warto wymieniać tylko łożyska sprzęgła lub tylko tarczy sprzęgła, gdyż prędzej czy później pozostałe elementy układu sprzęgłowego też się zużyją, a wtedy będziemy zmuszeni ponieść raz jeszcze koszt wymiany. Wymiana całego kompletu to najlepsze wyjście, zgodnie z zasadą – raz, a dobrze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz